Rakyat Malaysia Bawa Telefon Pintar Bila Melancong - Kajian




Rakyat Malaysia tidak dapat berpisah daripada membawa telefon pintar bersama-sama mereka semasa melancong, menurut satu kajian yang didedahkan oleh Visa Global Travel Intentions Study 2013 hari ini.

Kajian tersebut mendapati sembilan daripada 10 rakyat Malaysia memilih telefon pintar (89 peratus) sebagai peralatan utama yang dibawa bersama, diikuti kamera (76 peratus), komputer (54 peratus) dan peralatan hiburan (21 peratus).


"Peralatan elektronik digunakan untuk mendapatkan maklumat dan mudah untuk berkongsi pengalaman melancong dengan keluarga serta kawan."Ia adalah faktor utama pelancong Malaysia membawa telefon pintar bersama mereka semasa melancong," kata kajian tersebut.

Kajian tersebut juga mendapati rakyat Malaysia yang melancong menggunakan telefon pintar untuk mengakses lima aplikasi utama dalam talian, iaitu membuka emel (56 peratus), pesanan khidmat ringkas (50 peratus), berkongsi gambar (38 peratus), melayari internet (38 percent) dan menghantar status terkini (36 peratus).

Menurut kajian itu lagi, teknologi memainkan aspek penting untuk pelancong Malaysia bagi memudahkan mereka untuk berurusan sepanjang perjalanan. "Teknologi memberi impak daripada setiap aspek kehidupan kita.

"Sumber dalam talian menawarkan ulasan daripada mereka yang kerap melancong serta pelbagai maklumat lain seperti penukar mata wang, gambar, tempahan dan kemudahan diskaun menjadi sumber maklumat pertama untuk kebanyakan pelancong Malaysia," kata kajian itu lagi.

Baru-baru ini, kajian syarikat telekomunikasi terkemuka dunia, Ericsson mendedahkan penggunaan telefon pintar di Malaysia kini dilihat menjadi medium penting sebagai alat perhubungan dan perniagaan. 

Kajian Ericsson Consumerlab mendapati, pengguna internet harian di Malaysia yang menggunakan telefon pintar meningkat daripada 47 peratus pada 2012 kepada 63 peratus pada 2013.

Penembusan tablet pula meningkat hampir tiga kali ganda daripada 14 peratus pada 2012 kepada 39 peratus tahun ini. Perubahan paling ketara ialah peningkatan dalam penggunaan aplikasi daripada 54 peratus pada 2012 kepada 76 peratus pada 2013.

Putrajaya juga telah mengambil inisiatif dengan memberikan rebat bagi pembelian telefon pintar turut menarik minat lebih ramai pengguna memilikinya, faktor yang diambil kira sebagai peningkatan pengguna telefon pintar tersebut. ~the malaysian insider

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Rakyat Malaysia Bawa Telefon Pintar Bila Melancong - Kajian"

Post a Comment

Close