Bukan Setakat Abu.. Cenderamata Chin Peng Pun Di Larang Masuk Ke Malaysia.. Ini Buktinya




Bahan berkaitan Chin Peng yang dibawa pulang dari Bangkok.Cenderamata itu diperoleh semasa majlis pengebumian dan sesiapa yang hadir diberikan barangan sama, kata seorang pesara yang ditahan polis sebaik tiba dari Bangkok untuk menghadiri pengebumian Chin Peng.


Lelaki berusia 66 tahun itu yang enggan mendedahkan identitinya terkejut apabila ditahan sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang pada Selasa dan dibawa ke Balai Polis Bayan Baru untuk diperiksa dan disoal siasat.Mengapa?

Polis mengesyaki pesara itu cuba membawa masuk abu mayat Chin Peng atau barangan yang berkaitan dengan komunisme.Pesara itu dan rakannya menjadi perhatian media apabila ditahan polis yang kemudiannya menjumpai beberapa keping cakera padat, cenderamata pengebumian Chin Peng dan 12 buku berkait dengan Parti Komunis Malaya (PKM).

Beliau berkata, barangan tersebut adalah untuk kegunaan peribadi dan sebahagian barangan bercetak boleh didapati di Internet."Tiada barangan yang membawa mudarat," katanya kepada The Malaysian Insider.

"Semua barangan ini tidak menjadi isu. Mungkin saat ini semua barangan yang berkait dengan Chin Peng menjadi sensitif."Pesara itu berkata, kehadirannya ke majlis pengebumian Chin Peng adalah disebabkan anak pemimpin PKM itu adalah rakannya.

Pesara itu menceritakan pengalaman ditahan bersama rakannya, 59 tahun dari Hong Kong ketika sedang menunggu beg keluar dari perut pesawat dan pada masa itulah mereka dihampiri sekumpulan berpakaian preman yang sedang menunggu di sudut pemeriksaan kastam.

"Kumpulan itu mendekati kami dan bercakap secara sopan. Mereka mahu kami mengikutnya ke balai polis.Saya terkejut tetapi tidak mahu perkara buruk berlaku, kami ikut arahan mereka," katanya.

Ketika di balai, dua lelaki itu disoal siasat dan beg mereka digeledah."Mereka mengambil keterangan dan melepaskan kami beberapa jam kemudian," katanya yang tidak mahu bercerita lanjut kerana siasatan masih dijalankan.

Media melaporkan semalam identiti lelaki yang ditahan berpangkat Datuk Seri tetapi dinafikan beliau."Sejak akhbar memberikan gelaran itu, saya nikmatinya sekarang," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanapi semasa mengadakan sidang media berkata,  tiada abu dijumpai bersama dua lelaki itu.

Beliau bagaimanapun berkata, polis merampas lapan cakera padat, 11 cenderamata program dan 12 buku tentang PKM.Kes disiasat di bawah Akta Penerbitan dan Mesin Cetak. ~the malaysian insider

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Bukan Setakat Abu.. Cenderamata Chin Peng Pun Di Larang Masuk Ke Malaysia.. Ini Buktinya"

Post a Comment

Close