Itu Ejam Ada Laya Ka?


Oleh laniisma

“Hei kawan! Lu ada laya ka sikalang?”, tanya apek surat khabar. “Apasai lu tanya itu macam?" tanya saya.

“Ini hali aaa.. ini sulat khabar Utusan ada siar itu Ejam mintak maaf sama Najib, itu Ejam ada laya ka?” sambungnya. “Ya! Ya! Tapi ini bukan musim raya, belum puasa macam mana mau raya maa…” balas saya.


“Talak kaa, itu hali itu Jol Kulim ada mintak maaf juga sama Najib,” “Wa ingat ada laya”, sambung apek surat khabar lagi. “Bukan macam itu. Ini hari, Ezam sudah taubat, sama macam Zulkifli sudah taubat mintak itu tuan Najib ampun sama mereka. Najib ni banyak baik, bersih punya orang, tak ada dosa, itu Anwar baru banyak punya dosa”.

“Lu pun selalu kutuk-kutuk sama Najib, kena mintak maaf jugak” “Aiyaa.. saya mahu mintak maaf itu sama tuhan Allah”, katanya. “Najib banyak baik ma, itu pasai Ezam sama Zul Kulim mau minta maaf” sambung saya.

“Lu tau ka? Lumah wa ada satu mengkolang”, Nampak saya terpinga-pinga, “Mengkolang ma…itu kukur kelapa (mengkorang), bawah lapur sana, bila tak ada kalen, itu mesin kelapa talak boleh jalan, wa angkat itu mengkolang la.. kasi guna”.

“Apasai lu cerita itu mengkorang” “Lu tau ka, itu Ejam aa, sama itu macam, ada pilihanlaya, ada guna maa..lepas itu simpan maa” katanya sambil ketawa.

“Ooo…itu macam ka, lu banyak pandai” kata saya sambil menghulurkan wang.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Itu Ejam Ada Laya Ka?"

Post a Comment

Close