PECAH BERITA! Bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM Minta Maaf Terhadap MB Selangor!

TERKINI!


Sudah terhantuk baru terngadah.

Itulah yang terjadi kepada bekas Ketua Pesuruhjaya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Ahmad Said Hamdan yang membuat keputusan meminta maaf kepada Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim sebentar tadi.

Pernyataan maaf tersebut akan direkodkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Jalan Duta esok.

Dalam mesej di Twitter, Khalid mengatakan:

@Khalid_IbrahimSaya & Salbiah bersyukur bekas pengarah SPRM Dato Ahmad Said setuju pohon maaf krn mengeluarkan kata2 berunsur fitnah dlm kes lembu & kereta

Ternyata fitnah yang dilemparkan terhadap Khalid sebagai ketua eksekutif negeri tidak berasas sama sekali.

Pada 28 April 2009, Khalid Ibrahim memfailkan saman terhadap Ahmad Said berikutan kenyataan berunsur fitnah terhadapnya.

Saman berkenaan telah difailkan melalui peguamnya, Sankara N Nair dari Tetuan S N Nair and Partners di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Dalam writ saman berkenaan, Abdul Khalid mendakwa dirinya difitnah ekoran kenyataan akhbar yang dibuat Ahmad Said pada 21 Februari 2009, yang bertajuk “There is evidence Khalid misused powers” yang ditulis oleh Audrey Dermawan dan diterbitkan The New Straits Times di muka surat dua akhbar terbabit.

Menurut Sankara Nair, Ketua Pesuruhjaya SPRM, di bawah Akta SPRM tidak diberikan kuasa menyatakan kepada media mengenai hasil siasatan. 

Oleh itu, Ahmad Said didapati telah melanggar akta tersebut.

Dalam artikel berkenaan, Ahmad Said telah mendakwa Abdul Khalid telah terlibat dengan salah laku dana kerajaan negeri Selangor bagi membiayai pembelian 46 ekor lembu korban dan menyelenggara kereta.

Sankara menambah, kuasa mutlak untuk menentukan sama ada terdapat cukup bukti terletak pada Peguam Negara.

Tindakan Ketua Pesuruhjaya SPRM mendakwa Abdul Khalid telah terlibat dalam salah laku, dalam kenyataan rasminya pada 21 Februari 2009 lalu, merupakan satu serangan ke atas reputasi dan bertujuan memfitnah beliau.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "PECAH BERITA! Bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM Minta Maaf Terhadap MB Selangor!"

Post a Comment

Close